tisdag 26 januari 2010

SAAB lever- ja kanske till och med lyfter!

Äntligen efter sju sorger och åtta bedrövelser kom så beskedet igår att en försäljning av SAAB är klar. Holländska Spyker tar över och jobben i Trollhättan är tills vidare räddade.
Regeringen har arbetat hårt för att få fram denna lösning. Man garanterar lånen, MEN går inte in som ägare. Oppositionen har ju krävt detta. Men som väl är har vi en regering som anser att staten inte ska äga och driva bilfabriker med skattemedel. Statens roll är subsidiär- stödjande- ett grundläggande kristdemokratiskt begrepp. Det är detta ett ut,
märkt exempel på. Stödja och uppmuntra inititiv utan att äga och styra mer än nödvändigt.
Nu får vi hoppas att de nya ägarna lyckas med att göra SAAB lönsamt igen. Det finns ett stort kunnande och engagemang hos de anställda vilket är en stor tillgång.

2 kommentarer:

  1. Ja det är fantastiskt! Jag måste säga att jag mot slutet började bli lite rädd och övervägde nästan om jag inte tyckte att staten skulle gått in som tillfällig ägare (trots att jag ju egentligen tycker att företag som inte går runt får skylla sig själva, men det var väl industrinationalismen som kom fram). Men som tur väl är hade regeringen mer is i magen än mig och jag tror verkligen på den här affären!

    SvaraRadera
  2. Debatt: Det är kunder Saab behöver
    Jag måste reagera på alla experter som skriver och pratar om Saab. Den 15 december hade jag möjligheten att komma med i radions Ring P1. Jag uttryckte min förvåning över alla experters brist på klarsynthet när det gäller Saab. Man säger att Saab behöver pengar i form av kontanter, långa krediter, starka ägare, engagerade ägare, med mera. Ingen verkar förstå vad Saab behöver.
    Jag vet vad Saab behöver. Saab behöver kunder. Kunden är varje företags enda långsiktiga finansiär. Saab behöver en affärsidé. Den strikta innebörden i ordet affärsidé är att du har en idé som skapar vinst. Skapar din så kallade affärsidé ingen vinst, är den bara en idé.
    Jag fick mitt körkort 1981. Min första bil var en Saab. Den enda nya bil jag har köpt är en Saab. Jag är ett Saab-freak.

    År 1998 välsignades jag och min fru med vårt fjärde barn. Vår åtta år gamla Saab 9000i blev för liten. Det hade ryktats att Saab skulle släppa en sedan­modell.
    Jag började hoppas på en Saab, som erbjöd plats för fler än fem personer. Jag mailade Saabs ledning i Sverige och berättade mitt dilemma.
    Saabs enda svar till mig var: ”Köp två stycken Saab”. Sedan 1998 kör jag VW Sharan.
    Saab missköter både befintliga och nya kunder. Modellprogrammet är på tok för litet och de bilar man erbjuder är för dyra. Man har inte tjänat i stort sett en enda krona på nästan 20 år och då måste man faktiskt kliva åt sidan.

    Heder åt Allians­regeringen, som inser att Saab inte behöver miljarders miljarder från höger och vänster. Saab behöver kunder och många kunder.
    Nu verkar det vara för sent, men sent ska syndaren vakna!

    Roger Enqvist
    Eslöv

    SvaraRadera