torsdag 28 februari 2013


Jag har bestämt mig!

 

Idag fattar regeringen beslut om att tillsätta en utredning för att fler ska kunna donera organ.

 
Organdonation räddar liv. Därför är det viktigt att fler människor än tar aktiv ställning i donationsfrågan.

 
Idag står 800 personer i Sverige i kö för att för organtransplantation. Arbetet måste intensifieras för att ge dessa människor livsmöjlighet.

Utredningen ska bland annat se hur man underlättar för fler att göra sin vilja känd.

 
Själv har jag varit blodgivare i 35 år och donerat många liter blod genom åren. Men däremot har jag inte kommit till skott med att anmäla mig för organdonation.

Men nu har jag bestämt mig. Idag skickar jag in anmälan.

Om jag förväntar mig att det ska finnas organ för mig om jag skulle drabbas av något så måste jag själv också ställa upp. Efter min död har jag ingen nytta av mina organ längre. Men om det kan hjälpa en annan människa så kanske jag har räddat ett liv.

 
Jag vill uppmana fler att göra slag i saken och ta ställning för organdonation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar