Riksdagen fattade beslut 2013-04-10 om en förlängning av
försöksverksam-het med trafiknykterhetskontroll i hamnar. Försöket har pågått i
tre år och bakgrunden är en mycket tragisk olycka hösten 2004 vid Svedala i
Skåne.
Trafiknykterhet är en viktig fråga och vi vet att
rattfylleri är orsak till ett stort antal olyckor med döda och svårt skadade.
Efter tragedin 2004 påbörjade Ystad hamn en
försöksverksamhet med frivilliga utandningskontroller utförda av ett vaktbolag.
Länsstyrelsen fann att företagets insatser gett goda resultat. Man fann också
att alkoholutandnings-kontroller av det aktuella slaget var en myndighetsåtgärd
som är förbehållen polisen att utföra och att en utökning av behörigheten måste
föregås av en författningsändring.
Verksamheten måste därför
upphöra.
Riksdagen fattade därför beslut om att särskilt utbildade
trafiknykterhets-kontrollanter skulle få utföra dessa prov i svenska hamnar.
Den 1 juli trädde en tidsbegränsad lag om försöksverksamhet med
trafiknykterhetskontrollanter i hamnar i kraft.
Försöket har pågått i närmare tre år och min fråga till
statsrådet är:
Vilka erfarenheter har dragits under denna tid och vad
hindrar att denna verksamhet permanentas?
2013-04-18
Magnus Sjödahl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar