tisdag 10 november 2009

Kvinnnor är mindre värda

Att kvinnor i många delar av världen diskrimineras och förtrycks är knappast någon nyhet. Det vet alla som inte blundar för fakta. Ett av de mera extrema uttrycken är när talibaner bränner ner flickskolor för att hindra flickor att skaffa sig kunskap. Detta är skrämmande och oerhört upprörande.
Men jag ställer mig frågan om vi är framme vid målet om jämställdhet mellan könen i västvärlden. Ett antal fakta gör att frågan dessvärre måste besvaras med ett Nej. Jag har tidigare i detta forum skrivit om att kvinnor har lägre löner i Sverige. Detta trots jämförbara meriter. Det senaste exemplet jag såg handlar om en undersökning i USA som visar att kvinnor med könsneutrala namn har betydligt bättre karriärmöjligheter än dem med typiskt kvinnliga namn! Kvinnor som heter George och Bruce blir befordrade till chefsjobb snabbare än Georgina och Belinda. Detta låter ju osannolikt, men fakta kvarstår. Vilka attityder döljer sig bakom detta? Ja, fundera själva.
Och jag undrar naturligtvis hur det är i Sverige. Jag befarar att det kan vara på samma sätt här. Så ett gott råd till er som funderar på vilket namn ni ska ge er nyfödda dotter: Ge henne ett könsneutralt namn. Ett bättre alternativ är såklart att arbeta för att förändra attityder. Men det tar tid, jag har gett mitt lilla bidrag till debatten, må den fortsätta!
Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar