lördag 20 februari 2010

Bemöt inte andra som du själv vill bli bemött!

Detta kanske av någon betraktas som en form av hädelse. Men låt mig förklara: Den gyllene regeln är ju naturligtvis utmärkt men behöver faktiskt enlig mitt sätt att se det modifieras eller åtminstone förklaras. Jag har som utgångspunkt att alla människor är olika och fullständigt unika. Det finns inte två som är identiska. Därför förtjänar alla att bemötas på ett unikt sätt. Man kan aldrig utgå från att den jag möter vill bemötas på samma sätt som jag själv önskar att bli bemött.
Jag har under mina snart 30 år i taxibranschen haft ca 100 000 passagerare i min bil. Det är väldigt många människor. Jag försöker behandla alla på ett sätt som jag bedömer är positivt just för den personen. Jag har kört barn, ungdomar,sjuka,handikappade av de mesta skiftande slag, utländska affärsmän från jordens alla hörn,äldre personer, glada, ledsna,upprörda,arga.......
Ja, you name it. Det jag har lärt mig och försöker tillämpa är att möta varje person utifrån dess behov, förutsättningar, intresse o.s.v.
Hoppas att ni är med i mitt tänk så här långt.
Vad har då detta med politik att gör? Jo, väldigt mycket faktiskt!
På samma sätt som jag möter mina kunder på olika sätt och inte utgår från mig själv så måste jag som politiker verka för att utforma alternativ som passar den enskilde. Det innebär valfrihet inom alla områden. Barnomsorg, skola, utbildning,boende,vård,omsorg etc.
Här ser jag en skiljelinje mellan mitt sätt att se det och flertalet företrädare från oppositionen. Här talar man inte så mycket om valfrihet. Man har snarare en tendens att betrakta det som rättvist om alla bemöts på samma sätt utan att ta hänsyn till människors olikheter. "Särlösningar" hör man ibland smått föraktfullt från det hållet. Ja, just det, varför skulle inte individer ha rätt få sina särskilda behov tillgodosedda.
Jag kommer att fortsätta tjata om detta. Det är nämligen min utgånspunkt och drivkraft för mitt engagemang.

För övrigt tycker jag att det är nog med vinter nu!

2 kommentarer:

  1. Det har du givetvis rätt i och förövrigt så instämmer jag med dig även vad det gäller vintern ;)

    SvaraRadera
  2. Jag får känslan av att du trasslar in dig i denna klassiska mening. När jag säger denna mening så innefattar den allt det du skriver om behov, förutsättningar, intresse. Jag skulle vilja veta hur du vill bli bemött om den meningen inte passar in då den i din mening generaliserar alla möten. Men jag förstår vad du menar. Finns inget rätt och fel när man tolkar.

    SvaraRadera