onsdag 24 februari 2010

Är inte råttet mågat nu??

Jag måste erkänna att jag nog inte riktigt insett vad som är på väg att hända när det gäller övervakningssamhället. 1984 är ju definitivt här. Det tog visserligen 26 år längre tid än vad Orwell skrev i sin klassiska bok om storebrorssamhället.
Jag tänker på datalagringsdirektivet som sannolikt kommer att klubbas igenom i Sverige under innevarande år. Det innebär att att telefonioperatörer och internetleverantörer åläggs att lagra information som medborgare skickar till varandra. Detta strider ju mot gällande svensk lag! Enligt brottsbalken är brytande av post-eller telehemlighet straffbart. Brevhemligheten är en rättighet som betyder att ingen får öppna och läsa andras brev. Vi är alltså på väg att införa en lag som strider mot svensk lag.
Vi borde vägra införa detta direktiv eftersom det strider mot grundläggande mänskliga rättigheter. Vi får inte vara hur flata som helst mot EU. I Rumänien har författningsdomstolen rivit upp detta direktiv eftersom det strider mot grundlagen. Ja, mycket ska man vara med om: Att se Rumänien som ett föredöme i denna typ av frågor trodde jag inte att jag skulle uppleva!

Hur skulle vi reagera om storebror gick runt i våra postlådor för snigelpost och sprättade upp brev, läste och sedan la tillbaka? Nu sker ju i stort sett ingen brevkommunikation på det sättet längre. Nu skriver vi på datorn och klickar iväg till en mottagare i tron att det ska nå just denna mottagare och ingen annan.
Nä vi måste ingenting i Sverige för att EU har beslutat om det. Dags att visa civilmotstånd!

Ja ,jag vet att det heter måttet rågat, men är man upprörd så får det gärna synas!

1 kommentar:

  1. Jag håller helt och hållet med dig Magnus. Här trodde man att Stasis arkiv, när de öppnades efter Berlinmurens fall, skulle vara ett monument över hur en diktatur omänskligt styrde medborgarna genom att infiltrera familjer, vänner,och andra former av gemenskap. Nu ger vi samhället samma möjligheter att gå in i den enskildes privatliv.
    Vad lätt det verkar vara att sälja ut våra mänskliga rättigheter

    Agneta Lindskog, KD

    SvaraRadera