torsdag 15 oktober 2009

Nyckelord!

Har funderat på vilka ord och begrepp som jag vill bli förknippad med. Jag har hittat fem nyckelord som jag hoppas att jag kan leva upp till. Jag vill ha dom som ledord i mitt engagemang och i mitt politiska arbete. Se det gärna som min ideologiska grund. Jag kommer att utveckla innebörden närmare framöver och kanske lägga till ytterligare något.
Valfrihet
I så många sammanhang som möjligt vill jag ge individen möjlighet att välja olika alternativ. Vi är olika och tilltalas av olika saker. Det kan gälla allt ifrån typ av barnomsorg till form av äldreboende.
Trygghet
Alla har rätt att känna trygghet i vårt samhälle. Ingen ska behöva utsättas för övergrepp, kränkande behandling eller orättvisor på grund av kön, etnisk härkomst, ålder etc.
Ansvar
Eftersom vi har en fri vilja så är vi också ansvariga för våra handlingar och måste få uppleva att våra val faktiskt gör skillnad. Goda ansträngningar ska uppmuntras och belönas och när felaktigheter begås måste man också kunna ställas till ansvar.
Tillit
Medborgares förtroende för varandra, för myndigheter och beslutsfattare, är grundläggande i en demokrati. Vacklar det så riskeras på sikt hela samhällssystemet. Därför är det viktigt att värna om och motverka alla tendenser till maktmissbruk och korruption.
Samarbete
Jag vill medverka till att föra in en ny ton i politiken där vi i högre grad tar till vara goda idéer oavsett varifrån de har sitt ursprung. Det finns en för stor tendens att avfärda förslag och bygga murar i stället för att samarbeta för att finna goda lösningar för allas bästa.
Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar