torsdag 18 mars 2010

Ska jag styra ditt liv?

Läser vad socialdemokratiska riksdagsledamoten Monica Green skriver när hon försöker förklara att hon inte tänker driva legalisering av incest. Jag avser inte att ta upp incestdebatten här, det finns annat i det hon skriver som är minst lika uppseendeväckande.

Hon inleder med att skriva så här: " Jag brukar tycka att politiker ska lägga sig i det mesta". Ja, det är ordagrant återgivet, jag fick gnugga mig i ögonen och läsa det flera gånger innan jag förstod att det faktiskt var precis så det stod. Då insåg jag vidden av den ideologiska skillnaden mellan Kristdemokrati och Socialdemokrati. Det har jag i och för sig känt till sedan länge, men nu blev det brutalt tydligt.
Kristdemokraterna omhuldar subsidiaritetsprincipen. Den innebär att beslut ska fattas på så låg nivå som möjligt. Politiker ska INTE lägga sig i folks liv mer än nödvändigt. Jag tror nämligen att människor har en förmåga att själva forma sina liv, att välja mellan olika alternativ utan att jag som politiker detaljstyr vardagen. Jag ser min uppgift som politiker att tillförsäkra människor sin frihet - precis raka motsatsen mot det som Monica Green skriver, att vi ska lägga oss i det mesta. Människor är olika och måste därför ges möjlighet att i hög grad göra sina egna val. Vår devis är " Staten ska stå bakom dej - inte framför dej" !
Greens uttalande blottlägger en syn som gör mig mörkrädd. Det finns ju faktiskt en risk att hon och hennes kumpaner kommer att styra landet om ett halvår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar